Roddelen: als praten niet verbindt maar verdeeld

Roddelen op het werk, we hebben er allemaal wel eens mee te maken gehad. Wist je dat er vaak een ingebakken patroon onder schuil gaat? In dit artikel lees je hier meer over. 

Waarom gebeurt het?

Roddelen ontstaat vaak door onzekerheden, misverstanden en sociale interacties. Mensen kunnen zich ontevreden of onzeker voelen en gebruiken roddelen als een manier om hun gevoelens te uiten. Deze verkapte manier van het delen van je gevoelens, draagt meestal niet bij aan een adequate oplossing. En juist wel tot meer gedoe, onveiligheid en een negatieve werksfeer. In teams waar veel geroddeld wordt, is er meer stress en een hogere kans op ziekteverzuim. 

Hoe pak je roddelen aan? 

Als facilitator en manager werk ik regelmatig met teams waarin roddelen vaste prik is. In mijn aanpak begin ik bij het in kaart brengen van de patronen die het roddelen in stand houden. Als het team begrijpt welke onuitgesproken gevoelens en gedachten een rol spelen bij het roddelen, kun je beginnen met het doorbreken van deze cyclus. 

Ben je benieuwd hoe je dit gesprek kunt faciliteren en aan de hand van welke werkvorm? Ik leg het je graag persoonlijk uit. 

Wat kun je sowieso doen? 

  1. Praat openlijk: Moedig open communicatie aan. Laat mensen direct met elkaar praten over problemen in plaats van te roddelen.
  2. Zorg voor een respectvolle cultuur: Creëer een cultuur van respect en inclusiviteit. Iedereen moet zich veilig voelen om hun zorgen te uiten.
  3. Practice what you preach: als je niet wil dat er geroddeld wordt in jouw teams, roddel dan zelf ook niet. 

© Copyright. Alle rechten voorbehouden.

We hebben je toestemming nodig om de vertalingen te laden

Om de inhoud van de website te vertalen gebruiken we een externe dienstverlener, die mogelijk gegevens over je activiteiten verzamelt. Lees het privacybeleid van de dienst en accepteer dit, om de vertalingen te bekijken.